A pályaudvar mellett az 1962-ből származó hatalmas betonkocka
óvóhely alkotja az emlékmű alapját, amelynek előterében egy
szoborcsoporttal összekomponált vagonokat helyeztek az óvóhelyre
és a talapzatra. Mellette az óvóhely tetejéről láncokból és
szögesdrótokból alkotott rozsdás “fémzuhatag” hull alá a tetőről
egy fémmedencébe. A medencét és a láncokat később valódi vízesés
fogja kiegészíteni. A domborművekről a vagonba zsúfolt, elgyötört
más-más társadalmi társadalmi rétegből érkező áldozatok tragikus
alakjainak fájdalmas és szomorú tekintete kísér minket. A
bevagonírozottak ablakon kidobott cédulákkal próbálták megüzenni
hozzátartozóiknak merre járnak és hová tartanak. Párkányi Raab
Péter szobrász a bronzcédulákra az embertelen körülmények közt
elveszni látszó, egyben felértékelődő fogalmakat írt fel: ölelés,
béke, remény, ima, hit, szeretet, haza. A kocsi elején helyet
foglaló három főalak a soha vissza nem térő, szertefoszló, semmibe
vessző embereket szimbolizálja. Környezetét murva, kockakő és
fapalló együttese szegélyezi, melyeket a nyugodtabb szemlélődéshez
egy rozsdás padsor tör meg. Az alkotók szándéka az volt, hogy az
esti órákban a fényvetők megvilágításában legyen legkifejezőbb az
emlékmű, mely mindössze 2 és fél hónap alatt készült el 2017-ben.
Tovább tervek szerint az óvóhely több méter vastag falain belül
múzeumot alakítanak ki, az elhurcoltak emlékére.